Een lollig kastje

on dinsdag 3 december 2013
Na een afspraak gisteren, kwam ik langs deze leuke winkel. Nou ja ik kwam er niet alleen langs --- maar ging er ook in.


Ik zocht tentharingen, om de onderkant van het konijnennet beter vast te zetten. Ja, want Jan Rap HEEFT ER AL EEN GAT IN GEKNAAGD!!! Wat een lef he zo'n konijn! Splinternieuw net!!!!!

Ik kwam thuis met het volgende..................



Tja... zo zit binnen NO time dat leuke kleine schuurtje op mijn tuin BARSTENS vol! Ook die koperen gieters gaan mee. Koper is een heel goed mineraal voor je planten. Dus koperen gieters (schepjes, spades) ALTIJD meenemen! Als ze een leuk prijsje hebben uiteraard.

Dus... het wordt tijd voor een kastje in de schuur! Daar kan de hele rommel in!

Maar eerst, vanochtend vroeg, een kruiwagen mest halen, dwars over de stijfbevroren hei.


De mest is nog makkelijk te scheppen. Dat bevriest niet zo gauw. Het is zo zompig als wat, zoals gewoonlijk. Als een uurtje later de zon opkomt, fiets ik nog even weer terug naar de hei. Nog een fotootje... het is de eerste echt koude ochtend. Je ziet ook dat de bomen ineens AL het laatste blad laten vallen. Zelfs nu er amper een zuchtje wind staat.

De natuur gaat in winterrust




Maar.... op de tuin voorlopig nog GEEN winterrust! Nog vanalles te doen!

Eerst dat kastje dus. Dat wil ik zelf gaan maken. Van oude meuk uiteraard, want iets anders heb ik niet.

En hier moet het komen:


Daar op die zaagtafel tegen de achterwand. Die tafel is niet te verplaatsen (heb ik al geprobeerd - niet gelukt), dus hier komt het kastje bovenop.

Eerst neem ik de maten, en dan zoek ik een plank in de hoop oud hout. Ik vind een hele lange witte plank. Maar eigenlijk wel te smal.... dat wordt een ondiep kastje... Nou ja, de rest van het hout is niet geschikt. Deze plank eigenlijk ook niet want hij rot al een beetje. Dus het is zoeken naar de goeie stukken..



De legplanken moeten natuurlijk aan de staande planken bevestigd worden. Dus ik dacht, als ik hier nu 2 stukjes hout op schroef, heb je een betere verbinding. Goed bedacht, alleen waren mijn schroeven eerst te lang en kwamen er aan de bovenkant doorheen steken....

Ja dat moet je dus eerst opmeten! Weer wat geleerd!!

deze is goed!

Ik maak 4 legplankjes. Lamme hand van die schroeven draaien. Oja een boormachine heb ik hier ook niet. Het gaat dus echt op z'n zelfvoorzienends vandaag!

Die legplankjes komen aan de staande planken. Eerst maak ik de ene kant vans, dan de andere. Tenslotte het bovenplankje erop. Dat is wat breder zodat het mooi over de legplanken heen valt. Dat had ik gelukkig WEL van te voren bedacht ;-)




Alles goed vastschroeven en klaar is kees! Nou..... niet teveel inzoomen graag. Want... het derde plankje zit scheef. En het hout is erg vies. En hier en daar brokkelt er wat af....



Maar ik ben tevreden --- want voor mijn tuin is het prachtig!

En het past. (dat likje verf komt nog wel, als ik ergens een keer wat verf vind :D)


een paar doosjes zou ook nog handig zijn

De handschoenen opruimen.. heb ik afgekeken van mijn stage plek 'Land en Boschzigt'. Daar hangt het ook zo mooi aan een draadje.




En weer is er iets af.
Nu vanmiddag nog veldsla voorzaaien in een bak. Maar dat doe ik thuis. En dan laten kiemen op een koude slaapkamer. Want in de tunnelkas gaat veldsla me te langzaam. Ik laat dat later nog wel zien.

Morgen verder met de vijver. En wat plaatjes van de gewassen!


0 reacties: