'Pensgericht voeren' en ander koe comfort...

on vrijdag 29 november 2013

Daarover gingen onze veeteeltlessen, deze dagen op de Warmonderhof.

Simpel gezegd, WAT geef je de koe aan voer (dat heet 'rantsoen' in boerenvaktaal), zodat ze SUPERmest produceert, en ook superfit blijft natuurlijk. Overigens... in de gangbare veeteelt lijdt 54% van de koeien aan leververvetting... niet zo best.

Na heel veel technische details, kregen we tenslotte een mooi fimpje te zien van de geboorte van een kalfje. Jan Douwe Kroeske was de presentator, en hij mocht het kalfje eruit trekken....

Hij (Jan Douwe) was zo wit als een doek.
(jammer genoeg - dat filmpje heb ik niet)


Tijdens de kunstlessen van Wiebe scheen zowaar de zon! Dus konden we met klei of hout of papier lekker naar buiten.

klasgenootjes

Vandaag (vrijdag) hadden we Groenteteelt van Bart. De vraag was: HOE stel je een optimaal groentepakket samen. Wat gaat erin, in welk seizoen, hoeveel vierkante meter kost het? Hoe maak je dat pakket leuk, gevarieerd, en hoe hou je de kosten in de hand. Leuk onderwerp, want velen van ons spelen met het idee om een kleine tuinderij op te zetten. 

Zo'n leuke lokale stadstuin bijvoorbeeld, waar gezinnen uit de buurt een groentepakket kunnen kopen. Of zelf kunnen komen oogsten.




En de vrijdag eindigde met Economie.

Toch wel te merken dat Nijenrode al heeeel wat jaartjes achter me ligt... en boekhouden was daar ook al niet mijn sterkste vak! Oke, eerlijk zijn, daar bakte ik toen niks van. Dat werken met die balansen. En hier kwamen ze dus weer voorbij! 

Maar ja, in een tuinderij moet je ook je financiële zaken op orde hebben. Dus ik ga in de herkansing! :)

Hoop informatie weer allemaal! Maar wel heel to the point! En............. je krijgt nog leuke tips! Mijn naamgenootje Klarien had een goeie voor me. Ik vertelde haar dat ik bang was voor een slakkeninvasie op mijn tuin. Want ik gebruik veel mulch. En ook omdat ik natuurlijk een Luilekkerland aan het creëren ben voor alle slakken in de wijde omgeving. Die komen straks in massa's naar mijn tuin natuurlijk. SLUG HEAVEN...

.

'Leg een vijver aan', zei ze, 'met kikkers.'

Eureka!! Ik heb toch al die olifanten-graf-kuil gegraven! Dus dat wordt een vijver!



0 reacties: