Mijn stageplek

on maandag 18 november 2013
Bij de opleiding die ik volg (Biologisch Dynamische Landbouw) hoort ook een stage. Want het meeste van het vak ´boer´ leer je natuurlijk in de praktijk.

Gewoon hands on... de trekker in!! Enne ....  schapen kappen! (hoefjes knippen). En ga maar lekker een middagje het wortelveld staan schoffelen in een hittegolf. Ja - daar word je pas een vent van!! Een boer bedoel ik.



Ik werk inmiddels ruim een jaar bij ´Land en Boschzigt´ in 's Graveland. Een prachtige biologische tuinderij middenin het Gooi. Ook de oudste BD tuin van Nederland trouwens. De grond is hier zo schoon als wat!



Vandaag waren we voor het eerst sinds een paar weken weer op onze stageplek. We hadden nogal wat te bespreken.... Natuurlijk het teeltplan maken voor het komende jaar. En de winterklussen bespreken en verdelen.


Maar ook.... hadden we het over ons nieuwe project! Bij Land en Boschzigt komt in 2014 een z.g. ´Zelfoogsttuin´. Voor een vast bedrag per jaar kunnen gezinnen lid worden, en dan het hele oogstseizoen mogen ze zelf komen oogsten. Want iedereen wil natuurlijk DIEP vanbinnen het liefste BOER zijn!! Toch?




En het teeltplan werd verdeeld. Ik mag dit jaar samen met Tine en Osman een plan maken voor het bonenveld. Daar willen we natuurlijk iets heel moois van maken, een veld met veel verschillende lekkere soorten bonen voor al die zelfplukkers! Kom maar op gezinnen!

Na afloop gaat stagemaatje Margriet nog even mee naar Bussum, om mijn tuin te bewonderen


Vooral de knoflook valt in goeie aarde!! :D
(verder is er ook nog weinig gewas te bekennen natuurlijk.... )

EN ik ga nog even laten zien waar ik toch altijd die schapenmest vandaan haal!


Over schapen gesproken.... toen Margriet en ik vorig jaar de schapenhoefjes op Land en Boschzigt hadden gekapt, hebben de schapen ons maandenlang niet meer aangekeken.... Renden HARD BLATEND weg als een van ons in de buurt kwam... Dus daar zijn we nog niet erg bedreven in denk ik.

sorry makkers....


0 reacties: