Leven van het land.

on dinsdag 5 november 2013




Dit boek ligt altijd ergens in mijn buurt. Het is een soort lijfboek geworden. Ik heb ongelofelijk veel bewondering voor John Seymour, die zichzelf bijna alle ambachten die nodig zijn om zelfvoorzienend te leven, heeft aangeleerd. En hij weet dat ook nog es op een hele leuke en duidelijke manier te omschrijven in dit boek. Ik zal hier nog wel heel vaak op terug komen.


Zelfvoorzienend leven..... dat betekent bijvoorbeeld niet in januari een bende zaden bestellen via internet, maar zelf je zaden verzamelen. Van alle groentes een paar laten doorschieten. De uitgebloeide bloemhoofden uitpluizen. Bewaren in zakjes. Best veel werk, maar het maakt je uiteindelijk onafhankelijk....

echinacea zaadjes
Zelfvoorzienend leven betekent ook.... het seizoen verlengen. Proberen om zolang mogelijk verse groente te hebben uit je tuin. En ook weer zo vroeg mogelijk in het voorjaar. In ons milde klimaat is er best wel een en ander mogelijk. Zeker als je een koude bak of een broeibak maakt. Ook daarvoor geeft Seymour goeie adviezen.

Moeskers Moestuin is een tuin om in te experimenteren. Dat is het leuke! Ik ben dus aan het rommelen gegaan en heb een soort combi gemaakt van koude bak en broeibak. Een glazen plaat heb ik helaas nog niet, daarvoor wil ik van't weekend even langs wat kringloopwinkels rijden. Kijken of er ergens een douchedeur ligt ofzo..

kuil graven, dakpannen erom, bodem doorspitten

lekkere cocktail van schapestront en stro maken!

hup in de bak, nog meer stro en schapemest

dan aarde erop, mengen met verteerde compost



En vandaag.... ging ik dus zaaien. Zaaien in november... Gekkenwerk! Nou ja, we zullen zien. Het enige wat het kost is twee handjes vol zaad. Gekochte zaadjes dan he? Want ik ben nog niet zo ver als John Seymour....



nog even een fotootje en dan zaadjes toedekken!

Twee rijtjes veldsla en twee rijtjes raapstelen. Op het zakje van de raapsteel (Namenia) staat dat je kan zaaien in koude bak van november tot maart. Nou op zoek naar die douchedeur dus!

Nog even een dinsdags doorkijkje op de tuin!

regen regen regen.. t lijken wel rijstvelden!

en ziehier..... de knoflook komt op!!


0 reacties: