Wat is het doel van de tuin??

on woensdag 23 oktober 2013
Sinds de dag dat ik hier, verstopt achter de sportschool, ben begonnen ben met de tuin, hebben verschillende mensen die vraag gesteld. Wat is je doel? Ga je het alleen doen of samen? Komen er ook zorgvragers hier werken? En wat als alles ineens tegelijk klaar is, ga je ermee op de markt staan ofzo?

ons achtertuintje afgelopen zomer, van een paar m2 overvloedige oogst!
Toch gek. Want dit is eigenlijk alleen maar een beetje groot uitgevallen volkstuin. En dat is niks bijzonders toch? Maar dit is wel een bijzondere plek. Zijn mensen daarom zo geïnteresseerd?

Een vastomlijnd plan heb ik nog niet. Ik denk nu maar 1 seizoen vooruit. En hoop vooral dat er UBERHAUPT iets afkomt volgend jaar!! Die schrale zandgrond hier ook. Eeuwenlang was het alleen maar arme hei en brem. En nu ga ik daar ineens groente op kweken????

Vanmorgen zaten we op de gele krukjes. Barbara en ik. In de zon, met een kop koffie. Je zit daar helemaal in het zand weggezakt, bijna met je billen op de grond!


En ja..... met een kop koffie komen de ideeën. We wisten ineens heel veel. Bijvoorbeeld... mensen die in een dip zitten, met de handen in de aarde zetten. Soort van.... therapie-tuin? Offe.... Bussumers wakker schudden en laten zien dat je van een dor stuk grond vruchtbare aarde kunt maken? Workshop-tuin? Of... weer anders .... de tuin koppelen aan de sportschool, en mensen die nog niet kunnen sporten maar wel willen bewegen, hier een hark in de handen stoppen? Begeleid bewegen? Revalidatie-tuin?

Ik voel veel voor het olievlek-effect. Ik zit hier niet voor mezelf alleen. Zou het leuk vinden om de tuin te delen. Kennis te delen. En vooral...... het plezier in tuinieren te delen!!

Maar hoe? We zien wel. Gewoon aan de gang gaan, en er ontstaat wel iets.


0 reacties: